شبکه اجتماعی یا بازاریابی پیامکی: برترین راه برای رشد کسب و کار شما

رشد کسب و کار

رشد کسب و کار شما مهمترین هدف کاری شماست. در دنیای امروزی، تلفن همراه به عنوان اصلی ترین روش ارتباطی شناخته می شود. طبق تحقیقات، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵، ۹۵ درصد مردم انگلستان صاحب گوشی هوشمند خواهند بود (منبع) و این موضوع کم یا بیش در سایر نقاط جهان هم صدق خواهد کرد.

به همین دلیل، تمام کانال های بازاریابی مرتبط با تلفن های همراه همچون بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی پیامکی انبوه یه عنوان یکی از اصلی ترین روش های بازاریابی در نظر گرفته می شود.

اگر به دنبال گسترش دامنه فعالیت های خود، بهبود دسترسی مخاطب به برند خود هستید، یا اگر به دنبال تقویت سیستم اتوماسیون و افزایش سودآوری و افزایش بهره وری کسب و کارتان هستید، پس باید از تمامی این کانال های بازاریابی به بهترین روش استفاده کنید.

در این مطلب می خواهیم به مقایسه دو روش ذکر شده، یعنی بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی پیامکی بپردازیم. هدف انتخاب بین این دو روش نیست، چراکه هر دو به میزان خود به کسب و کار شما کمک خواهند کرد. تنها قصد داریم به شما کمک کنیم تا میزان اهمیت هر کدام از روش های فوق را در کسب و کار خودتان مشخص کنید.

دسترسی کدام روش بهتر است؟

دسترسی شبکه های اجتماعی چقدر است؟

از زمانی که رونق شبکه های اجتماعی در اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع شد، پلتفرم هایی همچون فیس بوک و توئیتر به منابع اصلی سرگرمی ارتباط و البته تبلیغات و بازاریابی تبدیل شدند و روزانه میلیون ها بازدید کننده را به خود جذب کرده اند.

حدود ۷۸درصد از جمعیت انگلستان کاربر فعال شبکه های اجتماعی هستند (منبع)، اما شایان ذکر است که همه این جمعیت بر روی یک کانال خاص متمرکز نشده اند.

اگرچه میزان کاربران فعال شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف متفاوت است اما در اکثر کشورهای دنیا این میزان در همین حد و حدود است. از طرفی در کشورهای مختلف شبکه های اجتماعی مختلفی پرطرفدارتر هستند. برای مثال در انگلستان فیس بوک پرطرفدارترین شبکه اجتماعی است. در ایران تلگرام و اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی هستند.

بنابراین استفاده از این کانال های بازاریابی (که رایگان هم هستند)، موجب دسترسی شما به طیف وسیعی از مخاطبان شما خواهد بود.

دسترسی بازاریابی پیامکی چقدر است؟

۹۵ درصد از بزرگسالان انگلیسی صاحب تلفن همراه هستند (منبع)، که به معنای دسترسی ۹۵ درصد جمعیت این کشور به پیامک است. این عدد در کشورهای دیگر نیز تقریبا به همین میزان است.

هر فردی که دارای تلفن همراه باشد (حتی تلفن همراه غیر هوشمد)، به پیامک های ارسالی شما دسترسی دارد. اما این لزوما درباره شبکه های اجتماعی صاق نیست.

  1. اولا، همه افراد دارای گوشی هوشمد نیستند، پس برخلاف روش پیامکی، روش بازاریابی اجتماعی برای این طیف مخاطب کارایی ندارد.
  2. دوما، حتی اگر فردی دارای تلفن هوشمند باشد، لزوما به معنای عضویت در شبکه های اجتماعی نیست.
  3. سوما، حتی اگر فردی در شبکه اجتماعی عضو باشد، با توجه به تعدد شبکه های اجتماعی، ممکن است عضو شبکه اجتماعی مورد نظر شما نباشد، پس شما ناچارید در چندین شبکه اجتماعی فعالیت کنید تا به طیف وسیعی تری از مخاطبان دسترسی داشته باشد.
  4. چهارم، معمولا افراد همه پیامک های خود را می خوانند، اما لزوما تمام پست ها یا مطالب شبکه های اجتماعی را نمی بییند.
  5. پنجم، برخلاف روش پیامکی، روش شبکه اجتماعی متکی به اتصال به اینترنت است.
  6. ششم، شبکه های اجتماعی شلوغ هستند و پیام شما ممکن است در خیل عظیم پیام ها و پست ها نادیده گرفته شود، اما روش پیامکی به این صورت نیست و احتمال نادیده گرفته شدن آن بسیار پائین است.
  7. هفتم، همچنین ۹۸ درصد پیامک ها در ۳ دقیقه اول پس از دریافت در تلفن همراه باز شده و خوانده می شود. (منبع)

۵ دلیل مهم که چرا بازاریابی پیامکی انبوه هنوز یک ابزار بازاریابی فوق العاده است.

تعامل کدام روش بیشتر است؟

تعامل در شبکه های اجتماعی چقدر است؟

محبوبیت شبکه های اجتماعی به این معنی است که صدها و هزاران برند در این شبکه های اجتماعی در تلاشند تا پیام خود را به کاربران و مشتریان و مخاطبان برسانند.

حتی اگر بهترین محتواها را تهیه کنید، ممکن است در بین این پیام ها نادیده گرفته شود. بسته به شبکه اجتماعی و صنعتی که در آن فعالیت می کنید، سطح دسترسی ها متفاوت است. برای مثال برای شبکه اجتماعی فیس بوک، یک پست فیس بوک احتمال دسترسی ۸.۶ درصد و نرخ مشارکت تنها ۱.۴ درصد است (منبع)

تعامل در بازاریابی پیامکی چقدر است؟

مهمترین مزیت روش پیامکی، ارتباط مستقیم با اشخاص است. افراد تمایل کمتری به ارائه تلفن همراه خود دارند و تنها وقتی شماره خود را در دسترس قرار می دهند که بخواهند از شما پیام دریافت کنند یا به تماس شما پاسخ دهند.

همچنین همه ما عادت داریم پیام های خوانده نشده را بخوانیم. در انگلستان به طور متوسط هر فرد در طول روز ۱۲ مرتبه تلفن همراه خود را چک می کنند (منبع) و در اولین فرصت پیام های خود را می خواند.

به عبارتی می توان گفت نرخ تعامل در روش پیامکی تقریبا ۱۰۰ درصد است.

اتوماسیون کدام روش بهتر است؟

اتوماسیون بازاریابی شبکه های اجتماعی

بدون شک اتوماسیون در شبکه های اجتماعی دشوار است و اکثر شبکه های اجتماعی قابلیت خودکارسازی پائینی دارند و شما مجبور به استفاده از سرویس های جانبی هستید.

یکی از دلایل این امر، مبارزه این شبکه ها با فعالیت های ربات گونه است. به عبارتی این سرویس ها برای ارتباط شخص به شخص طراحی شده اند نه فعالیت های ربات گونه.

معمولا وقتی فعالیت شما خودکار و ربات گونه شود، حساب شما محدود یا مسدود می شود و همین امر مشکلات بسیاری به همراه خواهد داشت، خصوصا اگر بخواهید یک کمپین بازارایابی با زمان مشخص پیاده سازی کنید.

اتوماسیون بازاریابی پیامکی

اتوماسیون پیامکی بخشی جدانشدنی از هر کمپین پیامکی است. می توانید یک پایگاه داده از اطلاعات مخاطبان خود داشته باشید و پیام های شخصی سازی شده برای هر کدام ارسال کنید.

همه این فعالیت ها می تواند در وبسایت یا نرم افزار شما خودکار شود. برای مثال عضویت یا ورود با پیامک در سایت یا اپلیکیشن شما، پیامک به هنگام خرید یا تشکر پس از خرید، یاداوری سبد خرید رها شده، تبریک تولد یا یاداوری اقساط و …

می توانید پیامک ها را بر اساس موقعیت جغرافیایی، سن، جنسین، شغل و … شخصی سازی و ارسال کنید.

هزینه کدام روش کمتر است؟

هزینه روش بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از مهمترین مزیت های روش اجتماعی، رایگان بودن آن هاست. برای همه به رایگان در دسترس است. البته دارای پلن های غیررایگان هم هستند. برای مثال در اکثر این شبکه ها با پرداخت مبلغی می توانید میزان دیده شدن تبلیغات یا پست هایتان را بیشتر کنید.

هزینه روش پیامکی

برخلاف روش قبل، روش پیامکی رایگان نیست. هزینه های مختلفی در این روش دخیل هستند:

  • هزینه خرید پنل پیامکی
  • هزینه خرید خط پیامکی
  • هزینه شارژ پیامکی

البته در دونا اس ام اس می توانید پنل رایگان و خط رایگان داشته باشید و تنها هزینه شارژ بر عهده شماست.

اگرچه روش پیامکی رایگان نیست، اما نرخ بازگشت سرمایه بالاتری نسبت به روش اجتماعی دارد. همچنین زحمت و زمان کمتری از شما خواهد گرفت. با این اوصاف باز هم روش پیامکی مقرون به صرفه تر است.

نرخ تبدیل کدام روش بهتر است؟

نرخ تبدیل روش بازارایابی اجتماعی چقدر است؟

قلب هر روش بازارایابی، تبدیل است. تبدیل یعنی اینکه چه تعداد از افرادی که پیام شما به آن ها می رسد، به مشتری شما تبدیل می شوند.

به طور کلی تعیین این نرخ در روش بازاریابی پیامکی دشوار است، چراکه اکثر این شبکه ها ابزارهای تحلیل و آمار ندارند یا ابزار آن ها بسیار ضعیف است. یعنی دقیقا نمی دانید پیام شما به چند نفر رسیده یا چند نفر با آن تعامل کرده اند.

طبق بررسی های Shopify، فیس بوک بالاترین نرخ تبدیل را در بین تمام این شبکه های اجتماعی دارد. چیزی نزدیک به ۱.۸۵ درصد. (منبع)، البته این میزان در کشور های مختلف متفاوت است. بالاترین نرخ تبدیل در ایران مختص به تلگرام است.

نرخ تبدیل روش بازارایابی پیامکی چقدر است؟

در این روش نرخ تبدیل برابر ۳۲ درصد است (منبع). یعنی چیزی نزدیک به ۱۸ برابر روش قبل. همچنین کدهای تخفیفی که به روش پیامکی معرفی می شوند، ۱۰ برابر بیشتر توسط کاربر استفاده می شوند.

طبق مجله فوربس، روش پیامکی در تشویق مشتریان به خرید محصولات جدید، فروش های فصلی، سبد های خرید رها شده و سوالات مرتبط با خدمات مشتریان، دارای کارایی ثابتی است (منبع).

نتیجه گیری نهایی: رشد کسب و کار شما در کدام روش بیشتر است؟

در پایان می توان نتیجه گرفت که روش پیامکی توانایی بیشتری در تاثیرگذاری، تعامل و نرخ تبدیل دارد. در این جدول به مقایسه این روش ها می پردازیم:

خصوصیاتروش اجتماعیروش پیامکی
دسترسی۷۸ درصد۹۵ درصد
تعامل ۱.۴ درصد۱۰۰ درصد
اتوماسیون محدودبدون محودیت
هزینه رایگانغیررایگان
نرخ تبدیلزیر ۳ درصد بیش از ۳۰ درصد

بازده سرمایه گذاری فوق العاده روش بازاریابی به همراه نرخ بالای تعامل، مزیت های بیشماری برای کسب و کار شما ایجاد می کند.

اما این به معنی صرف نظر کردن از روش بازاریابی شبکه های اجتماعی نیست. بهترین تصمیم، استفاده درست از هر دو روش است. هر کدام مزیت های خودش را دارد و نمی توان یکی را به دیگری ترجیح داد.

از هر دو ابزار استفاده کنید و کسب و کارتان را رونق ببخشید. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید:
Aqaye Pardakht

2 نظر در “شبکه اجتماعی یا بازاریابی پیامکی: برترین راه برای رشد کسب و کار شما”

  • امیرحسین

    گفت:

    سلام
    امکان ارسال پیامک به تمامی اپراتور ها وجود داره؟

    • سردبیر

      گفت:

      سلام
      بله امکان ارسال پیامک به تمام اپراتور ها وجود دارد.

مشتاق نظر شمائیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

می خواهم در خبرنامه و باشگاه مشتریان دونا عضو شوم.